Det ultimata minnesspelet

Placerad på

Att börja...

För att kontrollera ledningarna för detta projekt skrev jag en liten testkod. När du trycker på en knapp tänds motsvarande lampa

testcode

Programmet

Först och främst måste vi definiera alla pins, detta säkerställer att vi kan namnge pinnarna, och vi behöver inte använda ett pinnummer varje gång. Därefter måste vi ställa in vilka stift som ska in- och utmatas. Eftersom vi har valt en "jordad" eller "pullup" tryckknapp, lägger vi också till detta. Slutligen lägger vi även till vår variabel som vi behöver för knapparna.

slumpmässigt nummer

För att ta tag i slumpmässiga lysdioder använder vi en slumptalsgenerator. Arduino har en slumptalsgenerator inbyggd, så med lite kod kan vi få 3 lysdioder att lysa slumpmässigt. För att göra detta måste vi lägga till en ny variabel till vår 'definiera plats' (från ovan). Vi kallar detta "randnummer". Sedan lägger vi koden på vår "inställningsplats" randomSeed(analogRead(0));. För att sedan få ett slumptal behöver vi koden randomNumber = random(4); att använda. RandNumber är vår variabel och 4:an står för valfritt tal mellan 0 och 4.

Så här ser vår kod ut nu:

Nuvarande sida 5. Programmering (1) 1. Introduktion 2. Knappar 3. Lysdioderna 4. Ledningarna 5. Programmering (1) 6. Programmering (2) 7. Programmering (3) 8. Ett boende Postat av Student industrivetenskap

Kommentarer

Webwinkelkeur Kiyoh Trustpilot Opencircuit