Det ultimata minnesspelet
Placerad påStartar spelet
Vi kan använda en knapp för att starta spelet. Jag använder knapp 1 för att starta. För att låta spelaren veta att spelet har startat skapade jag en kortstartsanimation där lysdioderna tänds 1 och 1. Om du har gjort allt korrekt och trycker på knapp 1 startar animeringen. Normalt kan du bara trycka på knappen en gång.
Eftersom ingenting behöver ställas in visar jag bara huvudkörningen.
listor
När vi programmerar använder vi regelbundet variabler, men också ofta listor eller Arrays. Du kan bäst se detta som en bok, där du har en titel, med kapitel under som alla har ett värde. Till exempel, i kod ser det ut så här: beställa[] = är funktionen för att lagra sekvensen av lysdioder. Vi har även lagring för antalet "kapitel" eller längden på listan.
tillämpa listor
Till att börja med kommer vi att lägga till ett slumpmässigt nummer till listan varje gång.
Vi använder sedan en bit kod för att få ordningen på lysdioderna att tändas och släckas varje gång
För att se när den börjar visa sekvensen igen lade jag till den här koden i slutet av koden: