Bygg en DCC++ basstation

Placerad på

Installation av programvara för basstation

Ladda ner basstationens programvara från GitHub-förråd (Gå till "Klona eller ladda ner" och klicka på "Ladda ner ZIP"). Denna ZIP-fil innehåller en mapp som heter BaseStation master som innehåller DCCpp_Uno. Du måste placera den här mappen i biblioteksmappen i din Arduino IDE-installation. Vanligtvis är detta inne C:\Users\\Documents\ Arduino \libraries.

Öppna nu Arduino IDE (om du redan hade den öppen måste du starta om den) och gå till Arkiv -> Exempel -> DCCpp_Uno. Om du klickar på detta öppnas ett nytt fönster med flera filer. Öppna nu filen Config.h. Där måste du ange rätt inställningar för din hårdvara. Här finns två huvudalternativ:

  • MOTOR_SHIELD_TYPE: Indikerar vilken motorskärm du använder. Ange "0" om du använder Arduino Motor Shield, eller "1" om du använder Pololu Motor Shield.
  • COMM_TYPE: Indikerar vilket kommunikationssätt du använder. Med Arduino Uno kan du bara använda "0", eller seriell kommunikation. Men om du använder en Arduino Mega och har en Arduino Ethernet/SD Card Shield monterad på den kan du också välja "1" för att använda den för kommunikation.

När du har fyllt i dessa alternativ korrekt kan du ladda upp programvaran. Se till att du har valt rätt korttyp och COM-port under "Verktyg".

kontrollprogramvara

Det enklaste sättet att styra basstationen är via DCC++ styrenhet. För att använda detta måste du bearbetning har installerat. Eftersom det inte är särskilt komplicerat att installera Processing går jag inte in på det. För att använda handkontrollen måste du förstås ladda ner den först. Detta kan göras igen på förvarssidan under Clone eller Download -> Download ZIP. Denna ZIP-fil innehåller en mapp som heter Controller-master som innehåller DCCpp_Controller. I den mappen kan du öppna filen DCCpp_Controller.pde med Processing.

När du öppnar detta, bör resten av filerna automatiskt öppnas i samma fönster. Navigera till controllerConfig.pde och gå till linje 298. Här ser du hur "hytterna" är definierade. Det finns 7 hytter inställda som standard, med nummer 2004, 622, 8601, 54, 1202 och 1506. Siffrorna som dina lok/avkodare har är förmodligen olika. Du kan därför ändra numrets näst sista parameter. Om du till exempel vill byta hytt 2004 till hytt 30, gör följande:

Du kommer att se att du inte behöver ändra namnet på variabeln, "cab2004". Endast den näst sista parametern.

Nedan ser du också några rader där funktionerna för ett lok definieras.

I mitt fall är "Bakljuset" faktiskt ett blinkande ljus på toppen, så jag byter ut det mot "Varningsljus". Naturligtvis måste du prova detta själv.

Från linje 375 definieras layouten. Eftersom sättet att ändra detta skiljer sig väldigt mycket från person till person, kommer jag inte att gå in närmare på det här. Med lite erfarenhet av programmering borde detta fungera: du kan också se hur Track-objekten fungerar i dTracks-filen.

När du har öppnat programmet (genom att klicka på "spela"-knappen uppe till vänster) kan du ansluta till din basstation genom att trycka på S, sedan Scan och sedan välja rätt port med pilarna. Du kan hitta alla genvägar genom att trycka på H. För att börja köra måste du först slå på strömmen genom att trycka på strömknappen. Du kan sedan klicka på knappen på ett lok och bestämma hastigheten.

Fungerar det inte? Kolla in sidan "Felsökning".

Nuvarande sida 3. programvara 1. Introduktion 2. Hårdvara 3. programvara 4. Att lösa problem Postat av Hemsida Jag är en mjukvaruutvecklare, men jag är också mycket intresserad av elektronik.

Kommentarer

Webwinkelkeur Kiyoh Trustpilot Opencircuit